Ä6/2017 Gastrogate fälls för att inte respektera kravet på frivillighet
ERM fäller Gastrogate för att det är ett krav att medverka i en undersökning för att få ta del av deras bokningstjänst.
Läs merERM fäller Gastrogate för att det är ett krav att medverka i en undersökning för att få ta del av deras bokningstjänst.
Läs merERM friar SEB föåt.r en undersökning som genomförs direkt efter ett samtal till kundtjänst. Även om hen sagt sig inte vilja medverka i en undersökning under samtalet är det fortfarande frivilligt om SEB ringer upp automatiskt efter
Läs merERM friar Userneeds med anledning av totalt 4 ärenden som kommit in. Userneeds enkäter avslutas med en öppen fråga som bedöms av en jury, vilket innebär att det inte är ett lotteri utan en tävling.
Läs merERM friar SIFO för undersökningen SverigeNu. Enkäten är omfattande med den är frivillig att delta i och därmed inte oetisk.
Läs merERM friar SEB och Boka Doktorn för en undersökning. ERM menar att undersökarna har givit möjlighet att avstå från att delta.
Läs merERM kritiserar panelen.se för att använda avtal som inte är transparenta gentemot repondenten.
Läs merERM kritiserar Castellum för att genomföra ett försäljningssamtal som man kallar för marknadsundersökning.
Läs merERM kritiserar Widespace för att genomföra ett lotteri som belöning till deltagarna i en undersökning.
Läs merERM kritiserar K-Rauta för att genomföra ett lotteri som belöning till deltagarna i en undersökning.
Läs merESOMAR har utfärdat nya etiska regler för marknadsundersökningar. De nya reglerna gäller sedan december 2016 och kan läsas, tillsammans med guider och förtydliganden, på ESOMAR:s hemsida (#LÄNK). De nya etiska reglerna innehåller flera saker som tidigare varit utspridda i olika dokument, vilket förhoppningsvis ska göra texten lättare att följa. https://www.esomar.org/uploads/public/knowledge-and-standards/codes-and-guidelines/ICCESOMAR-International-Code_English.pdf
Läs mer